Nízkoemisní zóny jsou neekologické!
V České republice představilo ministerstvo životního prostředí v září 2009 návrh zákona o ovzduší, který by městům umožnil zřizování nízkoemisních zón. Tato možnost byla schválena v září 2011, kdy novelu schválili poslanci a přehlasovali veto prezidenta Václava Klause. V únoru 2013 bylo schváleno nařízení vlády, které stanovuje podmínky pro zřizování nízkoemisních zón. O zřízení takové zóny uvažuje například Praha, Ostrava, Plzeň, Karlovy Vary a k jejich zřízení se již odhodlaly nevýznamné Klimkovice. Plakety budou autům přiděleny v závislosti na používaném typu pohonných hmot. Benzinová vozidla neplnící ani emisní limit EURO 1 nebudou mít nárok na žádnou emisní plaketu, vozidla splňující emisní limit EURO 1 a vyšší pak mají nárok na zelenou plaketu. Dieselová vozidla splňující emisní limit EURO 1 nebo horší nemají nárok na žádnou emisní plaketu, vozidla splňující emisní limit EURO 2 mají nárok na červenou plaketu, vozidla splňující emisní limit EURO 3 žlutou emisní plaketu a vozidla splňující emisní limit EURO 4 a vyšší mají nárok na zelenou emisní plaketu. Emisní normu Euro 1 obvykle splňují vozy od roku výroby 1993, Euro 2 přibližně od roku 1997. Euro 3 auta vyrobená v roce 2001 a výš, Euro 4 splňují auta vyrobená zhruba od roku 2006.
Tato vyhláška je diskriminací pro značnou část obyvatel České republiky. Dvacet let stará benzínová auta mají zelenou plaketu , ale deset let stará vozidla na naftu mají červenou plaketu a tedy nebudou smět do center měst, i když splňují lepší emisní normu. Samozřejmě rozumíme tomu, proč se tak děje. Výrobci vozidel sdružení ve Svazu atutomobilového průmyslu a importéři sdružení ve Svazu dovozců automobilů žehrají na nízké prodeje a naši zákonodárci jim legislativně vycházejí vstříc zřejmě zcela zadarmo. Zajímavé přitom je, že podle zjištění německého autoklubu ADAC ekozóny nesplnily svůj účel a ovzduší nezlepšily. Je to podvod.
My ve StopZónám.CZ víme, že výroba nového auta zatíží životní prostředí více, než když dojezdíte své staré auto. Víme taky, že emise automobilů se na celkových emisích skleníkových plynů podílejí minoritně a provozovatele říčních lodí, lokomotiv a letadel taky nikdo nenutí, aby na své stroje umisťovali katalyzátory, filtry pevných částic. Pokud státu nevadí tyto obrovské emise z výše uvedených zdrojů, pak je stát zloděj, který okrádá ty nejzranitelnější z nás, motoristy. Na leteckou dopravu si netroufne, protože letadlo s katalyzátorem by nevzlétlo. Na lokomotivy Českých drah si netroufne, protože veřejná doprava by zkolabovala. Na řícční dopravu si nedošlápne, protože lobby je silná a má své lidi v Poslanecké sněmovně. My za motoristy říkáme, že nízkoemisní zony musejí ze zákona zmizet a chceme řešit ekologii posílením veřejné dopravy a větší podporou alternativních paliv. Víte například, že moderní motory plní emisní limity pouze v ideálním režimu a jinak vesele překračují tyto normy?